Jak powinna wyglądać strona internetowa fizjoterapeuty?

Jak powinna wyglądać strona internetowa fizjoterapeuty?

Fizjoterapeuta prowadzący własny gabinet funkcjonuje na rynku tak samo jak każdy inny przedsiębiorca. Żeby dotrzeć do potencjalnych klientów, musi się wyróżnić na tle konkurencji. Wśród elementów, które nas wyróżniają, możemy podkreślić wykształcenie, doświadczenie, jakość usług, nowoczesny sprzęt czy gabinet. Nie możemy jednak zapominać, że w dzisiejszych czasach ogromną rolę odgrywa to, co dzieje się w świecie wirtualnym. Tutaj jednym z kluczy do sukcesu może okazać się firmowa profesjonalna strona internetowa, która zaprezentuje wszystkie powyższe przymioty fizjoterapeuty

 

Strona www to twoja wizytówka.

Każdy z nas zna powiedzenie „jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Zacznijmy od tego, że strona www powinna być profesjonalna. Jest ona waszą wizytówką i często pierwszym kontaktem z pacjentem. Dlatego warto zadbać, aby ten kontakt był rzeczowy i przyjemny. Wyobrażacie sobie np., że wszystkie dane firmy na wizytówce są rozmieszczone po różnych stronach, a kolory zlewają się z czcionką i nie można dobrze odczytać tego, co jest tam napisane? Podobnie jest ze stroną internetową. Musi zachowywać pewne proporcje i stosować się do poszczególnych zasad.

 

Po pierwsze kolor.

Praktycznie każdy człowiek jest tzw. wzrokowcem. Wystarczy nam krótkie spojrzenie, aby coś ocenić. Osoby wchodzące na stronę fizjoterapeuty raczej nie spodziewają się „fajerwerków”. Oczekują stonowanego koloru, który będzie przyjazny tekstowi, tzn. nie utrudni czytania lub wyszukiwania informacji na stronie. Najlepszym wyborem jest stworzenie strony o jednolitej kolorystyce z wykorzystaniem gradientów i cieni. Czy to znaczy, że nasza strona ma być w jednym kolorze? Oczywiście, że nie. Możemy wyróżnić najważniejsze informacje, „opakowując” w dobrze dobrane ramki czy dodając niestandardowe przyciski w innym lecz współgrającym do strony kolorze.

 

Treści na stronie.

Tworząc stronę internetową musimy wczuć się w naszego pacjenta. Powinniśmy jeszcze przed stworzeniem witryny internetowej zadać sobie pytanie jakie mój pacjent ma potrzeby, po co wchodzi na stronę i czego tam szuka. Informacji o mnie (studia, szkolenia, doświadczenie zawodowe),o sposobie rejestracji, o godzinach otwarcia, o lokalizacji, czy informacji o konkretnych zabiegach? Na dobrą sprawę można stwierdzić, że będzie szukał wszystkich wymienionych. Ważne jest, aby ustalić hierarchię powyższych i odpowiednio je wyeksponować w layoucie strony. Część z tych informacji może znaleźć się w menu, a część może od razu pojawić się na stronie startowej. Tworząc treści pamiętajmy, że powinny być one w miarę zwięzłe i napisane prostym językiem. Nie każdy z naszych pacjentów zna język i żargon medyczny. Jeżeli nie zrozumie, o czym do niego piszemy, poszuka innego fizjoterapeuty, z którym „po ludzku się” dogada.

 

Funkcjonalność i nawigacja na stronie www.

Kolejna bardzo ważna rzecz, która zaniedbana powoduje, że współczynnik odrzuceń jest wysoki. Współczynnik odrzuceń mówi nam ilu użytkowników wyświetliło tylko jedną z naszych stron i nie podjęło na niej żadnych działań. Oczywiście są wyjątki od tej reguły. Jeżeli nasza strona jest tzw. one lub single-page i wszystkie ważne informacje zamieszczamy tylko na jednej stronie, wtedy nie musimy się martwić o ten wskaźnik. Jeżeli chcemy mieć rozbudowaną stronę, na której w odnośnikach umieścimy linki do rejestracji, galerii itp. musimy zaprojektować ją w taki sposób, aby użytkownik intuicyjnie mógł znaleźć to, czego szuka. Ile razy zdarzyło się Wam spędzić kilka minut na stronie, szukając konkretnej i oczywistej informacji, która wg was powinna być bardziej wyeksponowana? Co wtedy robiliście, szukaliście do skutku czy wyszukiwaliście nową stronę z podobną usługą lub informacjami, na których wam zależało? Jeśli użytkownik szybko nie znajdzie tego, czym jest zainteresowany u was, najprawdopodobniej znajdzie to szybciej u konkurencji. W przypadku mocno rozbudowanych stron dobrym pomysłem jest skorzystanie i umieszczenie na stronie wyszukiwarki. Idealnie sprawdzi się, jeżeli mamy większy gabinet i oferujemy dużo zabiegów, metod rehabilitacji. W przypadku stron dla fizjoterapeutów warto przemyśleć dostosowanie strony do osób, które mogą mieć ograniczone zdolności ruchowe. Odnosi się to bezpośrednio do nawigacji, czyli łatwego dostępu do najważniejszych treści, a także do responsywności. Zdarza się, choć z roku na rok liczba użytkowników internetu komórkowego wzrasta, że strony nie są dostosowane do wyświetlania na smartfonach. Niezależnie od tego, czy jesteśmy w pełni sprawni czy mamy jakieś ograniczenia, wyświetlając nieresponsywną stronę www w telefonie, irytujemy się, musząc powiększać obraz i przesuwać treść po ekranie, żeby cokolwiek móc przeczytać.

 

Spójność to łatwiejsza nawigacja.

Kolejnym istotnym elementem jest spójność strony głównej z każdą kolejną podstroną. Po wejściu na stronę główną użytkownik w pewnym sensie uczy się tej strony. Sprawdza, czyta, widzi różne odnośniki itd. Jeżeli jakiś temat go zainteresuje i kliknie jedną z zakładek powinien trafić na podstronę, która będzie podobna do poprzedniej. Nie powinna różnić się nawigacją ani znacząco odbiegać kolorem. Jeżeli strony nie są spójne może być tak, że użytkownik po przejściu na kolejną podstronę poczuje się zagubiony i na nowo zacznie szukać elementów, które go interesują, co może go skutecznie zniechęcić do dalszego korzystania z naszej witryny internetowej.

 

Grafiki na stronie.

Grafika przyciąga wzrok. Na stronie internetowej fizjoterapeuty mamy możliwość umieszczenia wielu grafik. Mogą to być zdjęcia naszego zespołu, zdjęcie z gabinetu/poczekalni, a także fotografie przyrządów do rehabilitacji czy za zgodą pacjenta relacje z ćwiczeń itp. Wybierając zdjęcia, miejmy jednak świadomość, że strona www nie jest portalem społecznościowym. Musimy wybrać zdjęcia bardzo dobre jakościowo i bezpośrednio odnoszące się do strony lub podstrony. Czasami nawet nie musimy dodawać zdjęć. Możemy skorzystać z płatnych galerii lub usług grafika, który przygotuje obrazy idealnie wkomponowujące się w layout naszej strony. Zrezygnujmy z wielkiej ilości świecących banerów i wyskakujących okienek, zwłaszcza takich, które trudno wyłączyć.

 

Nie zapominajmy o SEO!

SEO (Search Engine Optimalization) to temat rzeka. Dzięki dobrej optymalizacji strony pod tym kątem zapewnimy sobie widoczność w sieci. Najbardziej powszechną wyszukiwarką w sieci jest Google i to właśnie pod nią powinniśmy przygotowywać stronę. Google, decydując, czy nasza strona jest wartościowa dla użytkownika, skanuje ją i analizuje treści. Nie zapominajmy nigdy o tym, żeby każda podstrona zawierała dopasowany do treści opis meta, title i prosty slug, które ułatwią zarówno użytkownikom jak i botom Google rozpoznanie, czego dotyczy nasza strona. Dla SEO liczy się także treść. Musi być unikatowa i poprawnie napisana. W niej również możemy wpłynąć na SEO poprzez dodanie odpowiednich nagłówków i podkreślenie istotnych słów kluczowych.

 

Strona internetowa fizjoterapeuty powinna być profesjonalna!

Podsumowując powyższe podpowiedzi, możemy napisać, że strona powinna oddawać wasz profesjonalizm. W treści powinniśmy skupić się nad konkretami, w wyglądzie stawiajmy na wyważone kolory, a podczas konstruowania całej nawigacji po stronie wejdźmy w buty użytkownika i postarajmy się, żeby była ona jak najbardziej intuicyjna.