Jak wystartować z własnym gabinetem fizjoterapii?

Jak wystartować z własnym gabinetem fizjoterapii?

Rozpoczęcie własnej działalności fizjoterapeutycznej jest dużym krokiem w waszej karierze. Jeżeli się na niego decydujecie, macie zapewne niemałe doświadczenie w tej wymagającej branży. Jednak nie każdy biznes jest skazany na sukces… Nie każdy z nas ma także predyspozycje do tego, aby samemu prowadzić działalność gospodarczą. Jednak jeżeli postanowiliście wypłynąć na szerokie wody, warto trzymać się kilku zasad, które mogą pomóc w rozwinięciu i utrzymaniu własnej praktyki.

Zacznij od biznesplanu.

Biznesplan jest podstawową sprawą, o której dosyć często zapominamy. Dotyczy on praktycznie każdej branży. Pomoże on w ocenie, czy otwarcie własnej praktyki będzie opłacalne. Taki dokument w pewnym sensie wymusi na was analizę rynku i konkurencji, przygotowanie strategii reklamowej, wskaże wasze możliwości finansowe czy zmusi do myślenia o słabych i mocnych stronach. Może się on okazać konieczny, jeżeli będziecie chcieli pozyskać dofinansowanie do biznesu w postaci kredytu lub środków z Unii Europejskiej.

Umiejscowienie gabinetu fizjoterapeutycznego.

Macie już środki lub wiecie skąd je wziąć i co dalej? Jedną z pierwszych spraw, na których powinniście skupić swoją uwagę, to wybór miejsca na gabinet. Na początek musicie się zastanowić, ile pomieszczeń będziecie potrzebowali. Tutaj wchodzi w grę wcześniejszy biznesplan. Jeżeli chcecie szybko rozwinąć swoją praktykę i w niedługim czasie zatrudnić dodatkowych fizjoterapeutów, dobrze jest to uwzględnić przy wyborze lokum. Częste zmiany siedziby mogą spotkać się ze złym odbiorem przez pacjentów. Kolejna kwestia to strategiczne umieszczenie gabinetu. Na pewno złym pomysłem będzie otwarcie takiej placówki, jeżeli w najbliższej odległości znajduje się nasza konkurencja. Warto zaznajomić się z okolicą wokół naszego biznesu. Raczej kiepskim pomysłem będzie umiejscowienie gabinetu w otoczeniu restauracji i kawiarni. Teoretycznie najbardziej praktyczne będzie sąsiedztwo placówek medycznych. Kolejny ważny element dobrej lokalizacji to łatwość, z jaką znajdą was pacjenci. Im mniej się naszukają, tym szybciej do was trafią!

Negocjuj.

Na początku naszej przygody będziemy borykali się z problemem niewystarczających środków (bo zawsze mogłoby być trochę więcej). Dlatego przy każdej możliwej okazji starajcie się negocjować. Opłata za wynajem pomieszczeń to zazwyczaj najlepsza okazja na oszczędności. Weźcie pod uwagę, że jeżeli na początku obniżycie czynsz chociażby o 100 zł, to w ciągu roku uzbiera się 1200 zł, co jest już całkiem fajną kwotą, którą będzie można przeznaczyć na rozwój swojego gabinetu fizjoterapeutycznego. Podczas kupowania sprzętu i wyposażenia do gabinetu również możecie zapytać o zniżki, Zwłaszcza jeżeli zakupów dokonujecie w jednym sklepie. Jeżeli będą one niezadowalające, zawsze możecie poświęcić odrobinę więcej czasu i poszukać wyposażenia w internecie.

Dostosuj godziny do swoich pacjentów!

Zastanawialiście się kiedyś, jak wielki wpływ na ruch w interesie mogą mieć odpowiednie godziny otwarcia gabinetu? W zależności od waszej docelowej grupy pacjentów zastanówcie się nad mniej standardowymi godzinami przyjęć. Zakładając, że chcecie ze swoją ofertą dotrzeć do ludzi aktywnych, uprawiających sport możecie wziąć pod uwagę, że będą to osoby zapracowane, które do maksimum wykorzystują każdą chwilę. W ciągu dnia mają mnóstwo spraw do załatwienia i dogodną porą na spotkanie z fizjoterapeutą będzie dla nich późne popołudnie lub nawet godziny wieczorne. Skupiając się z kolei na fizjoterapii osób starszych, możemy spokojnie założyć, że największy ruch będziemy mieli w godzinach porannych, co więcej, nie powinien on znacząco maleć także w godzinach popołudniowych.

Korzystaj z najnowszych technologii.

Mówiąc o najnowszych technologiach, nie mamy tu na myśli tylko sprzętu. Istnieje wiele różnych rozwiązań, które ułatwią pacjentom kontakt z waszym gabinetem, a wam uproszczą prowadzenie tego biznesu. Programy do prowadzenia dokumentacji medycznej, program do rezerwacji wizyt online, możliwość wystawienia faktury online wysyłanej na maila pacjenta… to tylko kilka przykładów, jak można sobie uprościć życie i pokazać, że jesteśmy nowocześni, co na pewno spodoba się zdecydowanej większości pacjentów. Nie możemy tu zapominać o obecności w sieci. Strona www czy portale społecznościowe mogą wygenerować całkiem sporą bazę pacjentów, którzy odwiedzą któregoś dnia nasz gabinet.

Zadbaj o dodatkowy personel.

Otwierając gabinet, trudno będzie nam prowadzić go samemu. Zazwyczaj przyda nam się co najmniej jedna osoba chociażby do pomocy przy rejestracji pacjentów (niestety nie wszyscy korzystają z narzędzi online). Ten wybór jest szalenie ważny. Odpowiednia osoba na odpowiednim miejscu wpłynie na postrzeganie gabinetu fizjoterapeutycznego przez pacjentów. W końcu z tym pracownikiem zazwyczaj będą mieli pierwszy kontakt. Jak doskonale wiecie pierwsze wrażenie jest istotne, ponieważ już na samym początku możemy kogoś do siebie zrazić. Obsługa pacjentów powinna zawsze stać na najwyższym poziomie.

Przede wszystkim CHĘCI!

Podstawą każdego udanego biznesu jest wiara w sukces poparta ciężką pracą i chęciami. Pełne zaangażowanie w to co robimy i poświęcenie sporej ilości czasu, powinno przynieść oczekiwany skutek w postaci prężnie działającego gabinetu fizjoterapeutycznego. Przy starcie własnej działalności musimy wziąć pod uwagę, że nie wszystko od razu zacznie działać jak należy. Nie powinno nas to zniechęcać, a wręcz przeciwnie – powinno nas to zmobilizować do dalszej wytężonej pracy. Świadomość, że jesteśmy panami własnego losu, powinna pozytywnie wpłynąć na podejście do wykonywanej przez nas pracy. Co więcej, jesteśmy pewni, że „bycie na swoim” sprawia dużo większą frajdę niż bycie uzależnionym od innych. Dlatego życzymy Wam wytrwałości w realizacji marzeń i wielu sukcesów na drodze zawodowej.