Legalne reklamowanie się jako fizjoterapeuta – jak to robić?
W obecnych czasach bardzo ciężko jest prowadzić dobrze prosperujący biznes bez reklamy. To dotyczy również fizjoterapeutów. Ukończenie studiów i wielu kursów oraz zdobycie doświadczenia zawodowego to dopiero jeden z wielu kroków w tym zawodzie. Ważne jest również wyrabianie swojej pozycji jako specjalisty, pokazywanie swojej pracy z jak najlepszej strony oraz przyciąganie do siebie nowych pacjentów. Jak to wszystko zrobić, kiedy reklama jest zabroniona? Stosując się do naszych porad, będziesz działać zgodnie z prawem podczas budowania swojego wizerunku w Internecie.
Czy fizjoterapeuci mogą stosować taką samą reklamę jak inni specjaliści lub firmy?
W branży medycznej istnieją bardzo surowe regulacje prawne określające możliwości reklamowania się. Lekarze, doktorzy nauk medycznych i placówki medyczne już od dawna muszą się do nich stosować, a od 31 października 2019 r. te zapisy dotyczą także fizjoterapeutów. W Polsce obowiązuje zakaz reklamowania podmiotów i usług medycznych. To oznacza, że osoby, których praca polega na leczeniu, nie mogą stosować większości zabiegów marketingowych, po które zwykle sięgają firmy i przedsiębiorcy.
Jak w takim razie pokazać się w sieci np. na swojej stronie internetowej? Kluczem do legalnego promowania się jest kładzenie nacisku na informowanie, a nie zachwalanie. Zapomnij o hasłach reklamowych podkreślających, że jesteś najlepszym specjalistą w swoim mieście, promocjach czy opisywaniu korzyści dla pacjentów. Co prawda w przepisach nie jest jasno napisane, co możemy odbierać jako reklamę, ale lepiej dmuchać na zimne i stosować tylko te metody, które nikt na pewno nie weźmie za czysty marketing. Najłatwiej będzie zobaczyć różnice pomiędzy reklamą usług fizjoterapeuty, a informowaniu o nich na konkretnych przykładach.
Jaka reklama jest zabroniona? Czego nie wolno stosować?
Fizjoterapeuta zajmuje się leczeniem, więc zgodnie z prawem ma możliwość jedynie informować o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Co więcej, musi robić to w taki sposób, by ani treść ani forma przekazu nie miały cech reklamy.
Czego nie wolno robić?
- Zachwalać jakości usług lub sprzętu medycznego np. „Jan Kowalski to najlepszy fizjoterapeuta dziecięcy w Poznaniu!” lub „Nasz sprzęt medyczny jest najwyższej klasy i gwarantuje świetne efekty po zabiegu”.
- Mówić o sobie w formie autopromocji np. „Fizjoterapeuta Jan Kowalski to sprawdzony i ceniony specjalista. Terapia u niego to gwarancja sukcesu!”.
- Zachęcać do skorzystania właśnie z Twoich usług np. „Jestem najlepszym specjalistą w Poznaniu, więc skorzystanie z moich usług będzie Państwa najlepszą decyzją”.
- Nakłaniać pacjentów do wizyty podkreślając niskie ceny zabiegów np. „Cena za godzinę terapii jest u mnie wyjątkowo niska. Na pewno nie spotkają się Państwo z korzystniejszą ofertą!”.
- Podkreślać wyższości nad konkurencją np. „W przeciwieństwie do konkurencji cały czas staram się podnosić swoje kwalifikacje i uczestniczyć w kursach poszerzających moją wiedzę”.
- Obiecywać szybkie, najlepsze lub jakiekolwiek efekty leczenia np. „Już po jednym zabiegu poczują się Państwo o wiele lepiej, a ból pleców zmniejszy się lub całkowicie ustąpi!”.
- Straszyć, że jeśli pacjent nie rozpocznie leczenia, to na pewno negatywnie odbije się to na jego zdrowiu np. „Bolą Cię plecy od długiego siedzenia za biurkiem? Jeżeli nic z tym nie zrobisz, będzie coraz gorzej! Umów się do najlepszego fizjoterapeuty we Wrocławiu i zainwestuj w swoje zdrowie”.
Po tych kilku przykładach na pewno widzisz już, na czym to polega. Zapomnij o namawianiu, wychwalaniu, obiecywaniu i jakimkolwiek promowaniu wprost. Tego nie wolno robić! Za złamanie prawa można odpowiadać dyscyplinarnie za stosowanie praktyk zabronionych ustawowo lub zapłacić karę finansową zgodnie z art. 147a Kodeksu Wykroczeń, czyli dostać mandat za złamanie zakazu reklamy w działalności leczniczej.
Jak w takim razie legalnie się promować? Konkretne przykłady!
Przejdźmy teraz do pomysłów, w jaki sposób reklamować się legalnie. Promowanie działalności fizjoterapeuty nie jest proste, ale na pewno nie jest też niemożliwe!
- Postaw na informacje na swojej stronie internetowej – zamieść tam wszystkie informacje na temat swojego wykształcenia, specjalizacji oraz szczególnych uprawnień czy kompetencji. Nie zachwalaj się – pisz w sposób neutralny! W zakładce Cennik wyszczególnij ceny i sposoby płatności, ale nie wspominaj już o tym w innych miejscach na swojej stronie.
- Edukuj na temat zdrowia na blogu – jest strona to teraz czas na bloga! Bez problemu możesz do swojej witryny podpiąć bloga i pisać na nim treści edukacyjne oraz informacyjne o dziedzinie, w której się specjalizujesz. Tym sposobem udowodnisz, że masz szeroką wiedzę i jesteś świetnym specjalistą, a w żadnym miejscu nie powiesz tego wprost. Wszystko zgodnie z prawem! Możesz również omawiać w tekstach różne zabiegi, które wykonujesz, ale nigdy nie w kontekście reklamy, a wyłącznie informacyjnym. Pacjent sam musi dojść do wniosku czy potrzebuje konkretnego leczenia, czy też nie.
- Nie zapomnij o mocy dobrych zdjęć – nie możesz pisać o tym, że Twój gabinet jest nowoczesny i bogato wyposażony, ale możesz pokazać to na zdjęciach! Nie zapomnij uzupełnić swojej strony internetowej o dobre zdjęcia Twojego miejsca pracy oraz oczywiście Twoje. Pamiętaj, że przyjazne i uśmiechnięte twarze wzbudzają zaufanie, więc wybierz właśnie taką fotografię.
- Zadbaj o swoją wizytówkę w Internecie – wykorzystaj moc Social Mediów! Pojaw się na Facebooku, Instagramie czy Youtubie. Im większa jest Twoja widoczność w sieci, tym większa szansa, że nowi pacjenci na Ciebie trafią. Świetnym pomysłem jest też założenie konta na stronach promujących fizjoterapeutów. Jednym z nich jest eFizjoterapia! Oferujemy fizjoterapeutom bardzo rozbudowany profil, który pozwala też zbierać opinie od zadowolonych pacjentów. Jak najlepiej przedstawić swoją działalność na takiej stronie? Wskazówki i podpowiedzi znajdziesz tu.
- Zbieraj opinie – w tym przypadku portal eFizjoterapia również będzie pomocny. Każdy fizjoterapeuta ma podpięty do swojego profilu panel z opiniami od pacjentów. W ten sposób można gromadzić komentarze od osób zadowolonych z Twoich usług. Ty nie wspominasz ani słowem o swoich zaletach, to inni robią to za Ciebie! W podobny sposób zbieraj dobre opinie na Facebooku czy Instagramie. Takie komentarze można legalnie udostępniać dalej bez obaw o oskarżenie o autopromocję. Przekazujesz przecież tylko słowa od zadowolonych pacjentów 🙂
Szukasz programu, w którym można prowadzić dokumentację medyczną, kalendarz online oraz dbać o swój wizerunek i budować markę osobistą w Internecie? Postaw na eFizjoterapię! Z naszą pomocą wszystkie formalności związane z pracą fizjoterapeuty załatwisz w mgnieniu oka, a rozbudowany profil pomoże Ci zadbać o dobrą widoczność w Internecie. Zobacz, w jaki sposób pomagamy fizjoterapeutom!