Legalne reklamowanie się jako fizjoterapeuta – jak to robić?

Legalne reklamowanie się jako fizjoterapeuta – jak to robić?

W obecnych czasach bardzo ciężko jest prowadzić dobrze prosperujący biznes bez reklamy. To dotyczy również fizjoterapeutów. Ukończenie studiów i wielu kursów oraz zdobycie doświadczenia zawodowego to dopiero jeden z wielu kroków w tym zawodzie. Ważne jest również wyrabianie swojej pozycji jako specjalisty, pokazywanie swojej pracy z jak najlepszej strony oraz przyciąganie do siebie nowych pacjentów. Jak to wszystko zrobić, kiedy reklama jest zabroniona? Stosując się do naszych porad, będziesz działać zgodnie z prawem podczas budowania swojego wizerunku w Internecie.

Czy fizjoterapeuci mogą stosować taką samą reklamę jak inni specjaliści lub firmy?

W branży medycznej istnieją bardzo surowe regulacje prawne określające możliwości reklamowania się. Lekarze, doktorzy nauk medycznych i placówki medyczne już od dawna muszą się do nich stosować, a od 31 października 2019 r. te zapisy dotyczą także fizjoterapeutów. W Polsce obowiązuje zakaz reklamowania podmiotów i usług medycznych. To oznacza, że osoby, których praca polega na leczeniu, nie mogą stosować większości zabiegów marketingowych, po które zwykle sięgają firmy i przedsiębiorcy.

Jak w takim razie pokazać się w sieci np. na swojej stronie internetowej? Kluczem do legalnego promowania się jest kładzenie nacisku na informowanie, a nie zachwalanie. Zapomnij o hasłach reklamowych podkreślających, że jesteś najlepszym specjalistą w swoim mieście, promocjach czy opisywaniu korzyści dla pacjentów. Co prawda w przepisach nie jest jasno napisane, co możemy odbierać jako reklamę, ale lepiej dmuchać na zimne i stosować tylko te metody, które nikt na pewno nie weźmie za czysty marketing. Najłatwiej będzie zobaczyć różnice pomiędzy reklamą usług fizjoterapeuty, a informowaniu o nich na konkretnych przykładach.

Jaka reklama jest zabroniona? Czego nie wolno stosować?

Fizjoterapeuta zajmuje się leczeniem, więc zgodnie z prawem ma możliwość jedynie informować o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Co więcej, musi robić to w taki sposób, by ani treść ani forma przekazu nie miały cech reklamy.

Czego nie wolno robić?

  1. Zachwalać jakości usług lub sprzętu medycznego np. „Jan Kowalski to najlepszy fizjoterapeuta dziecięcy w Poznaniu!” lub „Nasz sprzęt medyczny jest najwyższej klasy i gwarantuje świetne efekty po zabiegu”.
  1. Mówić o sobie w formie autopromocji np. „Fizjoterapeuta Jan Kowalski to sprawdzony i ceniony specjalista. Terapia u niego to gwarancja sukcesu!”.
  1. Zachęcać do skorzystania właśnie z Twoich usług np. „Jestem najlepszym specjalistą w Poznaniu, więc skorzystanie z moich usług będzie Państwa najlepszą decyzją”.
  1. Nakłaniać pacjentów do wizyty podkreślając niskie ceny zabiegów np. „Cena za godzinę terapii jest u mnie wyjątkowo niska. Na pewno nie spotkają się Państwo z korzystniejszą ofertą!”.
  1. Podkreślać wyższości nad konkurencją np. „W przeciwieństwie do konkurencji cały czas staram się podnosić swoje kwalifikacje i uczestniczyć w kursach poszerzających moją wiedzę”.
  1. Obiecywać szybkie, najlepsze lub jakiekolwiek efekty leczenia np. „Już po jednym zabiegu poczują się Państwo o wiele lepiej, a ból pleców zmniejszy się lub całkowicie ustąpi!”.
  1. Straszyć, że jeśli pacjent nie rozpocznie leczenia, to na pewno negatywnie odbije się to na jego zdrowiu np. „Bolą Cię plecy od długiego siedzenia za biurkiem? Jeżeli nic z tym nie zrobisz, będzie coraz gorzej! Umów się do najlepszego fizjoterapeuty we Wrocławiu i zainwestuj w swoje zdrowie”.

Po tych kilku przykładach na pewno widzisz już, na czym to polega. Zapomnij o namawianiu, wychwalaniu, obiecywaniu i jakimkolwiek promowaniu wprost. Tego nie wolno robić! Za złamanie prawa można odpowiadać dyscyplinarnie za stosowanie praktyk zabronionych ustawowo lub zapłacić karę finansową zgodnie z art. 147a Kodeksu Wykroczeń, czyli dostać mandat za złamanie zakazu reklamy w działalności leczniczej.

Jak w takim razie legalnie się promować? Konkretne przykłady!

Przejdźmy teraz do pomysłów, w jaki sposób reklamować się legalnie. Promowanie działalności fizjoterapeuty nie jest proste, ale na pewno nie jest też niemożliwe!

  1. Postaw na informacje na swojej stronie internetowej – zamieść tam wszystkie informacje na temat swojego wykształcenia, specjalizacji oraz szczególnych uprawnień czy kompetencji. Nie zachwalaj się – pisz w sposób neutralny! W zakładce Cennik wyszczególnij ceny i sposoby płatności, ale nie wspominaj już o tym w innych miejscach na swojej stronie.
  1. Edukuj na temat zdrowia na blogu – jest strona to teraz czas na bloga! Bez problemu możesz do swojej witryny podpiąć bloga i pisać na nim treści edukacyjne oraz informacyjne o dziedzinie, w której się specjalizujesz. Tym sposobem udowodnisz, że masz szeroką wiedzę i jesteś świetnym specjalistą, a w żadnym miejscu nie powiesz tego wprost. Wszystko zgodnie z prawem! Możesz również omawiać w tekstach różne zabiegi, które wykonujesz, ale nigdy nie w kontekście reklamy, a wyłącznie informacyjnym. Pacjent sam musi dojść do wniosku czy potrzebuje konkretnego leczenia, czy też nie.
  1. Nie zapomnij o mocy dobrych zdjęć – nie możesz pisać o tym, że Twój gabinet jest nowoczesny i bogato wyposażony, ale możesz pokazać to na zdjęciach! Nie zapomnij uzupełnić swojej strony internetowej o dobre zdjęcia Twojego miejsca pracy oraz oczywiście Twoje. Pamiętaj, że przyjazne i uśmiechnięte twarze wzbudzają zaufanie, więc wybierz właśnie taką fotografię.
  1. Zadbaj o swoją wizytówkę w Internecie – wykorzystaj moc Social Mediów! Pojaw się na Facebooku, Instagramie czy Youtubie. Im większa jest Twoja widoczność w sieci, tym większa szansa, że nowi pacjenci na Ciebie trafią. Świetnym pomysłem jest też założenie konta na stronach promujących fizjoterapeutów. Jednym z nich jest eFizjoterapia! Oferujemy fizjoterapeutom bardzo rozbudowany profil, który pozwala też zbierać opinie od zadowolonych pacjentów. Jak najlepiej przedstawić swoją działalność na takiej stronie? Wskazówki i podpowiedzi znajdziesz tu.
  1. Zbieraj opinie – w tym przypadku portal eFizjoterapia również będzie pomocny. Każdy fizjoterapeuta ma podpięty do swojego profilu panel z opiniami od pacjentów. W ten sposób można gromadzić komentarze od osób zadowolonych z Twoich usług. Ty nie wspominasz ani słowem o swoich zaletach, to inni robią to za Ciebie! W podobny sposób zbieraj dobre opinie na Facebooku czy Instagramie. Takie komentarze można legalnie udostępniać dalej bez obaw o oskarżenie o autopromocję. Przekazujesz przecież tylko słowa od zadowolonych pacjentów 🙂

Szukasz programu, w którym można prowadzić dokumentację medyczną, kalendarz online oraz dbać o swój wizerunek i budować markę osobistą w Internecie? Postaw na eFizjoterapię! Z naszą pomocą wszystkie formalności związane z pracą fizjoterapeuty załatwisz w mgnieniu oka, a rozbudowany profil pomoże Ci zadbać o dobrą widoczność w Internecie. Zobacz, w jaki sposób pomagamy fizjoterapeutom!